Kerknieuws uit 't Tonckeltje - september 2014

9 november 10:00 uur Mevr. H. Mertens te Meppen
Dankdag voor Gewas en Arbeid

Zondag 28 september:
Op deze zondag hebben we weer een gezamenlijke dienst met de Hervormde Gemeente Muntendam. In deze dienst zullen we ook het Heilig Avondmaal met elkaar vieren.

Zondag 19 oktober:
Op deze zondag zal er weer een zangdienst gehouden worden. De dienst begint om 10.00 uur. Er zullen vele bekende liederen gezongen worden. Deze dienst zal o.l.v. staan van dhr. J. Nieboer en op het orgel zal Marcel Gelderloos de dienst begeleiden en medewerking aan de dienst zal worden verleend door Melissa Dubbis.

Zondag 26 oktober:
Op deze zondag zullen we met elkaar het Heilig Avondmaal vieren.

Zondag 9 november:
Deze zondag zal in het teken staan van de viering van "Dankdag voor gewas en arbeid”.

- mevr. J. Zuur, Zuidwending 46
- dhr. J. de Jonge, Zuidwending 323
- YvanKerstholt, Roerdompstrat 4
- dhr. A. Klok, Zuidwending 90
- Tom Bijl, Zuidwending 117

Allen die getroffen zijn door ziekte en/of zorg, wensen we Gods kracht toe. Laten we omzien naar elkaar!

Giften voor de kerk

- fam. P. te V. € 20,--
- fam. P. te V. € 10,--
- O.U. Ver. € 80,--
- fam. D. te V. € 25,--

Hartelijk dank voor deze giten.

Rome revisited

Soms lopen de zaken anders dan je op voorhand plant. Zoals altijd hadden we de zomervakantie gepland en zouden we het prachtige Noord-Italie verder gaan ontdekken. Maar al gelijk bij aankomst in Noord-Italië bleek het weer niet echt des Italiaans te zijn. Integendeel vanuit Nederland hoorden we de berichten over hoe warm het was, terwijl wij ’s avonds een trui moesten aantrekken. Dat was niet helemaal hoe wij het ons hadden voorgesteld.

De plannen werden dus gewijzigd en het goede weer opgezocht. Nee we vertrokken niet weer richting Nederland, maar besloten meer naar het zuiden te gaan. Echter het weer was overal in Italië van slag. Uiteindelijk zijn we doorgereden naar een camping bij Rome. Als je zo dichtbij bent, moet je de stad natuurlijk even bezoeken, maar omdat we binnenkort weer in Rome zijn (ik ga in oktober met de gemeente van Wagenborgen heen) wilden we andere dingen gaan bekijken. Een van de indrukwekkendste plekken die we bezocht hebben, ligt net iets buiten Rome. We zijn naar de catacomben van San Callisto geweest, gelegen in de buitenwijken van Rome. Op deze plek werden de eerste christenen begraven, waaronder pausen en martelaren van de kerk.

Onder leiding van een Vlaamse gids die zich enthousiast aanbood om een rondleiding in het Nederlands te doen daalden wij af in de catacomben. Een gangenstelsel van 25 kilometer, waarvan slechts een deel toegankelijk was. Als je de catacomben betreedt word je overvallen door de rust en de gewijdheid van de plek. Hier kwamen mensen in het begin van het christendom bijeen om in het geheim hun doden te begraven en hun geloof te belijden. Zo waren er her en der kappelletjes waar de mis gevierd werd. Ik raak er altijd weer van onder de indruk hoe mensen vast hebben gehouden aan hun geloof in de verdrukking. Hier, in deze donkere catacombes, slechts verlicht door olielampjes, hebben mensen rondgelopen met wie ik mij verbonden weet. Het is een deel van onze eigen geschiedenis, hier zie je het ontstaan van de kerk, veel meer dan in de pracht en praal van het Vaticaan, wat overigens weer zijn eigen aantrekkingskracht heeft.

Zo terug gaan in de geschiedenis van de kerk geeft het besef van het doorzettingsvermogen van mensen en het vertrouwen dat ze moeten hebben gehad. Op dat vertrouwen bouwen wij verder te midden van onze eigen onzekere tijden.

Ds. Raymond Poede.

- 28-06-2014: dhr. K. Kampinga, Ommelanderwijk 71Veendam
- 14-07-2014: Mevr. A. Bos-Oldenburger, Fazantstraat 10
- 27-07-2014: Mevr. E.J. Smit-van der Woude, Ommelanderwijk 171

Familieberichten

- geboren ...
- zieken ... enz.
Wiltu een familiebericht doorgeven? Dan kunt u dit mailen/schrijven/bellen naar de redactieadres van het Kerkblad, wat u kunt vinden op de pagina algemene adresgegevens van de Hervormde Gemeente Ommelanderwijk-Zuidwending.
De redactie

Moi Wieksters,
Langs deze weg wil ik jullie bedanken voor alle bloemen, telefoontjes, bezoekjes en kaartjes.
Stapje voor stapje ga ik vooruit mede dank zij jullie medeleven.
Dank jullie wel, het doet mij goed.
Mevr. A. Mulder-Zomer, Ommelanderwijk 118

Oud papier
Elke maand wordt het oud papier opgehaald, voor het dorpshuis De Wending, de school De Ommewending, voetbalvereniging DWZ en de Hervormde Kerk Ommelanderwijk-Zuidwending. Voor het ophalen van dit oud papier krijgen alle 4 een vergoeding.
In 2013 heeft dit voor de kerk een bedrag van € 670,-- opgeleverd. Voor het 1e kwartaal van 2014 was dit € 148,--

Summerfun
Met de Johannes de Heer dienst van 25 mei jl. krijgt de uitgangscollecte altijd een bestemming. Dit jaar hebben we gekozen voor Summerfun. Een onderdeel van Stichting Compean, die voor die kinderen die om welke reden dan ook niet met vakantie kunnen iets in de zomer te organiseren. Wat Summerfun met onze bijdrage heeft gedaan kunt u verderop in dit krantje lezen en zien.

Mocht u het werk van de kerk willen steunen, zodat het door mag blijven gaan en heeft u hiervoor een bijdrage over, kunt u dit overmaken op rekeningnummer NL76 RABO 0365 0039 64.
Hartelijk dank voor uw bijdrage.

Summerfun

Met de bijdrage van de kerk hebben wij met 40 kinderen gebowld en de kinderen getrakteerd op een ijsje. Het was een superleuke middag. Kinderen vinden bowlen altijd leuk.
We zien dit jaar weer veel kinderen die geen vakantiebesteding hebben, dus slagen we erin onze doelstelling te verwezenlijken. Ook veel kinderen die nog nooit eerder aan Summerfun hebben meegedaan. Hieronder kunt u op de foto’s zien hoe de kinderen er van genoten hebben. Mede namens de kinderen hartelijk dank voor de bijdrage.

Bijka Scholtens (Summerfun Veendam e.o.)

fun01

fun02